Naoberkids info oud

Naoberzorg richt zich op meer bewustzijnsgroei bij kinderen. Een proefproject onder de naam NaoberKids zal in 2018 in een aantal basisscholen worden uitgerold.

Doel: in samenwerking met sport- en buurtverenigingen, de basisschool en lokale ondernemers, willen we kinderen verleiden om iets te doen voor een ander. Door een eenvoudig spel en spaarsysteem dat vooral leuk is om aan mee te doen, hebben we een soort ‘verdienmodel’ ontwikkeld, dat gericht is op bewust-sociaal-meedoen. Al doende willen we kinderen op een speelse wijze bewust maken en laten ervaren hoe leuk het is om voor een ander iets te doen! We willen hen laten ontdekken dat ze zelf ook onderdeel zijn van een dorp en samenleving en dat door hun toedoen, hoe klein ook, een ‘beweging’ op gang kan komen. Sociale cohesie zegt kinderen niets, nog niets, want dat is wel een belangrijk doel van dit project-idee.

Het ethisch aspect is ook van belang, kinderen leren ook dat goed doen, andere goed doet voelen. Besef van waarden en normen worden door de contacten tussen jong en oud doorgegeven. Het goed voelen komt dan ook weer terug bij de kinderen. De uitdaging ligt ook hierbij wederom in het creëren van bewustwording voor dit goed gevoel. Ouders en kinderen moeten willen en kiezen om iets te willen doen. Naoberkids ondersteund tevens een maatschappelijke opgave die de school zich stelt in hun school-leerplan. Juist omdat ouders vaak onzichtbaar en onbereikbaar zijn is het een opgave om ouders ertoe te bewegen om – samen met hun kind – mee te doen. Deze ambitie is voor menige basisschool een extra motivatie om dit project mee te ondersteunen.

Iedereen kan meedoen en doet ertoe. Jong ontmoet oud en leren van elkaar. Iets kunnen betekenen voor een ander maakt jezelf blij en de ander ook. Dat is de kernboodschap van een NaoberKid!

Belangrijkste uitgangspunt voor kinderen en jongeren is dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen en dat hun gedrag effect heeft op anderen. Ze zijn hun eigen leermeester. In het kader van deze projecten is het ook van belang dat er op lokaal niveau een stevige netwerkorganisatie is en dat er integraal wordt samen gewerkt. Het onderwijs, zowel in het basisonderwijs als in het middelbaar onderwijs, heeft een maatschappelijke opgave. Zij kunnen deze opgave veel beter vorm en inhoud geven als ze kunnen samenwerken met de lokale partners, wie dat dan ook zijn. Iedereen heeft zijn/haar eigen belang, maar zeker ook toegevoegde waarden. Samen op zoek gaan naar deze gezamenlijke waarden, levert heel veel op en leert kinderen en jongeren dat ze een onmisbaar onderdeel van het geheel zijn. Dat sterkt hun zelfbeeld en zelfvertrouwen. Want alles hangt met alles samen en ieder mens – klein of groot - is een knooppunt in een netwerk. De grote opgave binnen het werk van de Stichting Naoberzorg Nederland is dat mensen gaan begrijpen dat ze in allerlei netwerken of velden, verschillende posities innemen en dat dat o.k. is! De grote opgave is om op een onafhankelijke wijze en met veel daadkracht partijen bij elkaar te brengen en ieder voor zich te motiveren om mee te doen. Werken aan wederzijdse relaties en vertrouwen is de sleutel tot de ander. Het Spinnenweb kan hierbij een geweldige motivator en ingang zijn. Naoberzorg streeft erna dat mensen weer in wederkerigheid verantwoordelijk voor elkaar willen zijn en er belangeloos voor elkaar willen zijn. Dat noemen wij “Naoberzorg.”

Kinderen kunnen al jong leren om actief mee te helpen om op lokaal niveau een netwerk op te bouwen. De rest van hun leven zullen zij hier hun voordeel uit halen. Dit is de opgave waarvoor we staan. Iedereen kan hierin iets betekenen voor een ander, je moet het alleen eerst zelf weten en willen.

Share by: