Naoberzorg Meldpunt

Naoberzorg Meldpunt 

Naoberzorg ook als Meldpunt 

Komt jouw buurman weinig buiten? Of woont de familie ver uit de buurt?
Loopt jouw buurvrouw met een van pijn verbeten gezicht over straat? Of altijd gestresst en gejaagd?

Hoe makkelijk is het om met iemand een praatje te maken?
Om je bezorgdheid te uiten?
Om te vragen hoe het gaat?
Een Naoberzorg Meldpunt  (heeft lokaal vaak een eigen naam) is bedoeld voor ondersteuningsvragen op het gebied van (psycho-) sociale, niet-medische vragen voor familie, vrienden, buren en mensen uit het dorp. In het Naoberzorgpunt worden vraag en aanbod met elkaar verbonden, indien nodig doorverwezen of een individuele oplossing gezocht. 

Na aanmelding bezoeken vrijwilligers de mensen thuis en ondersteunen met vooral praktische hulp.
Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning van een overbelaste mantelzorger, mensen die eenzaam zijn. 

Er voor elkaar zijn en aansluiten bij de leefwereld is belangrijk. Tijd en aandacht doen wonderen.

De pilot om een Naoberzorgpunt vorm en inhoud te geven is als eerste in 2015 in Roggel (Leudal) opgezet en wordt nog steeds doorontwikkeld. De resultaten uit de 1e pilot zijn voor velen inspirerend en zijn opgetekend in een reisverslag.
Een Naoberzorgpunt is een manier om burenhulp dichtbij huis te organiseren, maar ook een platform om de samenwerking met de formele zorg te versterken. Denk hierbij aan de huisarts, Maatschappelijk Werk, de thuiszorg, welzijnsorganisatie, diaconie, Stichting Leergeld, scholen en zelfs ondernemers.

Zodra er in het netwerk een vraag is, kan deze vraag bij het Naoberzorgpunt worden neergelegd. 
Vrijwilligers zorgen voor een goede verwijzing of pakken de vraag eerst zelf op, bijvoorbeeld door een huisbezoek of middels het stimuleren van het meedoen aan een activiteit in het netwerk. 
Hoe dan ook, luisteren naar de vraag of het levensverhaal, is het belangrijkste! De rest volgt vanzelf en is voor iedereen anders, dus maatwerk. 

De vrijwilligers die in het Naoberzorgpunt werken worden getraind en indien wenselijk persoonlijk gecoacht.
Maandelijks wisselen zij hun ervaringen uit in een zogenaamde werkplaats en beschikken ze over een eigen lokale sociale kaart , waarbij ze zowel formele als informele samenwerkingspartners kunnen vinden. Korte lijnen met professionals, betekent investeren in een goede relatie.
Dit alles moet je wel organiseren....en dat is Naoberzorg, in de kern!

Ken je iemand die hulp kan gebruiken?

Waar kan ik mijn vraag kwijt?

Of wil je iets voor een ander doen?

Het Naoberzorgpunt wordt gerund door wijk-dorpsbewoners (Naobers) die soms ondersteund door professionals. Er zijn korte lijnen met de huisarts en andere professionals in de wijk of het dorp.

 De vrijwilligers van het Naoberzorgpunt zijn geschoold  o.a. in de Presentietheorie en geweldloos communiceren, omgaan met claimgedrag, bewaken van eigen grenzen, privacy en doorverwijzen. Er wordt gewerkt vanuit een gedragscode die de vrijwilligers zelf opstellen.

Thema's als dementie, rouw en verlies, levensvragen, gezondheid, armoede en/of psychiatrische problemen komen steeds vaker op de agenda van de werkplaats.  Door een goede samenwerking met de professionele zorg is er altijd een vangnet voor complexere vraagstukken. 

In het Naoberzorgpunt werken we ook vanuit de principes van Positieve Gezondheid, met name de domeinen Meedoen, Kwaliteit van leven en Zingeving zijn voor ons werk belangrijke pijlers.
 
Bewustwording en een goede vertrouwensrelatie tussen mensen onderling zijn noodzakelijk voor een goede en passende  ondersteuning. Vertrouwen is dan ook het sleutelwoord in onze manier van werken en grondhouding.  



VoorMekaar-kaart als voorbeeld uit de Norbertuswijk

Het Naoberzorgpunt draagt in elke wijk of dorp een eigen naam. In de Norbertuswijk in Horst aan de Maas heeft de werkgroep voor de toepasselijke naam 'VoorMekaar' gekozen en hebben vrijwilligers een eigen logo en kaart gemaakt. Via deze kaart kunnen wijkbewoners zich aanmelden om hulp te ontvangen of aanbieden om hulp te geven. Door deze laagdrempelige manier wordt het voor mensen duidelijker bij wie ze moeten zijn voor hulp en kunnen nieuwe vrijwilligers die zich voor de wijk willen inzetten, ook aanmelden.
Wat kan Stichting Naoberzorg Nederland bieden bij het opzetten van een Naoberzorgpunt of Meldpunt?
1. mee helpen opzetten van een netwerkorganisatie
2. coaching en training van vrijwilligers
3. procesondersteuning en advies

Een Naoberzorgpunt is bij voorkeur een onderdeel van het lokale netwerk in de wijk of het dorp. Het opzetten van een Naoberzorgpunt is de kernopdracht van Stichting Naoberzorg Nederland. 

Voor meer informatie kun je kijken bij Naoberzorg Punten of bellen of mailen naar 
 Stichting Naoberzorg Nederland via 06-54713443 of info@naoberzorgnederland.nl
Share by: